Jeden z najobszerniejszych działów podejmowanych w szkole średniej, który poświęcony jest analizie pewnej kategorii funkcji liczbowych. Funkcja kwadratowa z jednej strony jest na tyle prosta, by móc ją rozważać na tym poziomie a z drugiej na tyle bogata, by otworzyć świat zadań wieloetapowych, których rozwiązania wymagają koncepcji i nie kończą się na jednej linijce rozwiązania. Poznamy różne postaci funkcji kwadratowej oraz nauczymy się przechodzić pomiędzy tymi postaciami: ogólną, kanoniczną oraz iloczynową. Nauczymy się rysować wykresy tych funkcji a ich kształty posłużą nam do rozwiązywania tzw. zadań optymalizacyjnych – takich zadań, w których np. pytamy o największe bądź najmniejsze pole powierzchni, jakie może mieć figura geometrycznych (uwzględniając pewne ograniczenia). Poznamy różne sposoby rozwiązywania równań i nierówności kwadratowych. Niektórzy twierdzą, że „prawdziwa matematyka” w szkole średniej zaczyna się od funkcji kwadratowej.