Czym jest grecki mit 1.1?

Mity greckie towarzyszą ci od dzieciństwa. Znasz je z książek, obrazów i rzeźb, które spotykasz w zabytkowych pałacach lub ogrodach oraz z filmów i komiksów.

Ćwiczenie 1

  1. Wymień lektury i filmy, w których pojawiają się postaci i historie zaczerpnięte z mitologii greckiej. Podaj pięć przykładów takich utworów.
  2.     

Ćwiczenie 2

  1. Elementy opowieści mitologicznych obecne są też w języku, którym posługujemy się na co dzień: syzyfowa praca, narcystyczny charakter, tytaniczny wysiłek, pięta Achillesa, koń trojański. Do każdego z tych wyrażeń dopisz wyjaśnienie, co oznacza dzisiaj, wskaż, z jakiego mitu pochodzi, i wyjaśnij, w jaki sposób dzisiejsze jego znaczenie powiązane jest ze znaczeniem mitologicznym.
  2.     

Mimo znajomości greckich bogów, herosów i ich historii niełatwo odpowiedzieć na pytania, jak powstawały mity, czym były dla starożytnych Greków, jaką funkcję w ich kulturze pełniły.

Wysłuchaj fragmentu wykładu, wygłoszonego na ten temat przez dr. Michała Bizonia z Uniwersytetu Jagiellońskiego, a następnie od- powiedz na poniższe pytania.

Ćwiczenie 3

  1. Jakie znaczenie miało słowo mit w starożytnej Grecji?
  2. Czym dla Greków był mit?
  3. Podaj najważniejsze jego cechy.
  4. Z jakimi współczesnymi pojęciami nie wolno nam mylić greckiego mitu?

Zapoznaj się z fragmentem Mitologii Jana Parandowskiego. Pochodzi on ze wstępu do książki. Po przeczytaniu odpowiedz na pytanie: co sądzi autor o różnicach między mitem a wierzeniami religijnymi starożytnych Greków?

Mitologia jest zbiorem baśni o bogach i bohaterach. Naród grecki, podzielony na wiele szczepów, nie był zgodny w tym, co opowiadał o swoich bóstwach. Każde państewko, każda wieś lub gmina podawały zupełnie inne wersje, które znów poeci przekształcali i zmieniali bardzo dowolnie. W ten sposób w ciągu wieków urósł niezmiernie obfity i różnorodny materiał, z którego wybieramy jedynie podania najbardziej rozpowszechnione, przejmując pewne szczegóły z piękniejszych lub ciekawszych odmian.
Mitologia nie jest jeszcze całą religią. Religia opiera się w przeważnej mierze na kulcie, na obrzędach, które, w przeciwieństwie do płynnych i łatwo przeobrażających się mitów, są trwałe, oporne postępowi czasu i przechowują nader odległe formy wierzeń.
Dzięki zachowawczości kultu możemy odtworzyć, w ogólnych zarysach, najdawniejszą wiarę Greków, a nawet wskazać, co do niej wniosła ludność, która zamieszkiwała Helladę przed osiedleniem się Hellenów.

Wysłuchaj kolejnego fragmentu wykładu dr. Michała Bizonia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 4

  1. Dlaczego nie używano w języku greckim słowa mit w liczbie pojedynczej?
  2. Czym mogły się różnić wersje tej samej opowieści?
  3. Dlaczego nie należy mylić mitycznych opowieści z kultem religijnym Greków?
  4. Czy dr Michał Bizoń odpowiada na to pytanie w taki sam sposób, jak Jan Parandowski w cytowanym fragmencie?

Ćwiczenie 5

  1. Znajdź w Słowniku Języka Polskiego (https://sjp.pwn.pl/) definicje wyrazów, użytych przez wykładowcę: semantyka, pole semantyczne kanon, kanoniczny interpretacja, reinterpretacja

Ćwiczenie 6

  1. Na podstawie zebranych informacji stwórz definicję mitu. Po napisaniu sprawdź w Słowniku Języka Polskiego (https://sjp.pwn.pl/), czy zawarłeś w niej wszystkie cechy ważne dla tego pojęcia.
  2.     

DLA ZAINTERESOWANYCH

  1. Mity stanowią atrakcyjną fabułę dla scenarzystów i twórców filmów rozrywkowych. Znajdź kilka takich przykładów i odpowiedz, jak filmowi twórcy przedstawiają i interpretują te mity. Co interesuje twórców tych obrazów? Porównaj film z historiami opisanymi w Mitologii Parandowskiego.
  2. Na YouTube możesz zobaczyć filmy w języku angielskim: Story of Greek Mythology Explained | Best Greek Mythology Documentary:
    https://www.youtube.com/watch?v=4M-4M4LyUB0
    oraz Greek Mythology 3500 BC to AD 2014:
    https://www.youtube.com/watch?v=dCaDjvcaWpo

Dodaję również pdf na bazie którego to robiłem

Crop Image