Akademia to platforma edukacyjna, która wspiera samodzielne uczenie się języka polskiego. Dzięki metodom opracowanym przez doświadczonych nauczycieli i metodyków, oferujemy szeroki wachlarz lekcji, które nie tylko przekazują wiedzę, ale również angażują uczniów w proces uczenia się.

Uczniowie mają dostęp do filmów, wykładów, ćwiczeń i zadań, co pozwala im eksplorować wiedzę w sposób kompleksowy i zrozumiały.

Lekcje języka polskiego są dostępne w formie elektronicznych PDF-ów, które mogą mieć różne zastosowania: jako inspirujące pomoce przy prowadzeniu lekcji dla nauczycieli, materiały powtórkowe przed maturą czy karty pracy dla uczniów.

Lekcje języka polskiego są skonstruowane tak, aby rozwijać samodzielne myślenie uczniów. Uczniowie są zachęcani do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi, co zwiększa ich zaangażowanie i ułatwia przyswajanie wiedzy.

Język polski – powtórzenie

Lekcje języka polskiego są starannie zaprojektowane, aby tworzyć spójny program nauczania, który kończy się powtórzeniem przyswojonego materiału. Dzięki metodycznym i tematycznym podejściom, uczniowie mogą w pełni zrozumieć i wykorzystać zdobytą wiedzę. Oferujemy dodatkowe źródła wiedzy, które uczniowie mogą zgłębiać według własnych zainteresowań i potrzeb, co pozwala na indywidualizację procesu nauczania.

Oferujemy unikalne podejście do nauki, prowadząc naszych kursantów krok po kroku przez lekcje i zadania. Zagłębiamy się w tajniki wiedzy, odwiedzając muzea, archiwa i uniwersytety, współpracując z wybitnymi badaczami i nauczycielami z całej Polski. Cały ten proces skrupulatnie dokumentujemy, by przekazać go Wam w przystępnych, precyzyjnych, profesjonalnych lekcjach – za pomocą tekstów, jak i materiałów wideo.

Nie uczymy się tylko po to, by zdać maturę, sprawdzian czy test. To są cele wtórne, które przychodzą z czasem. Naszym celem jest prawdziwe zrozumienie świata, siebie i innych. Bez wiedzy nie ma zrozumienia, a bez zrozumienia – sensu.
Zespół Akademii  to grono wybitnych specjalistów i doświadczonych nauczycieli, którzy z pasją i szacunkiem podchodzą do wiedzy i jej przekazywania. Razem, chcemy inspirować, motywować i prowadzić was przez fascynujący świat nauki.
Dołącz do nas i odkryj, jak satysfakcjonująca i ciekawa potrafi być nauka i proces zdobywania wiedzy!

Język polski – wykłady, ćwiczenia, teksty

Nasze propozycje lekcji mają format poręcznych PDFów, które mogą służyć zarówno nauczycielowi jako inspiracja do przygotowania lekcji, jak i uczniowi jako gotowa karta pracy. Nasze lekcje języka polskiego zawierają zarówno wykłady, w których zawarta jest wiedza dotycząca przerabianego tematu, teksty oraz ćwiczenia i pytania sprawdzające, ale również materiały filmowe, ciekawe treści z zasobów otwartych, często mało znanych nauczycielom, znakomite pomysły dotyczące dodatkowych materiałów do lekcji języka polskiego. Każda lekcja  ma również specjalny dział dla zainteresowanych, w którym gromadzimy dodatkowe propozycje – opracowania, linki do materiałów poszerzających znajomość przerabianego tematu. 

Lekcje języka polskiego mogą być znakomitą pomocą dla nauczyciela w klasie i w pracy zdalnej, ale mogą też służyć uczniowi do pracy samodzielnej, gdy musi sam przygotować się do lekcji, egzaminu lub olimpiady z danego przedmiotu, gdyż nasze lekcje nie tylko realizują podstawę programową, ale wychodzą daleko ponad nią i umożliwiają poszerzanie swojej wiedzy. Nasze lekcje mają przyjemną, i nie przeładowaną gadżetami estetykę, która sprzyja nauce. 

Odkryj fascynujący świat literatury poprzez lekcje, przygotowane specjalnie dla uczniów wszystkich klas szkoły średniej przez doświadczonych nauczycieli Akademii.

W naszej ofercie znajdziecie

Antyk

Początki greckiego świata i greckiej tradycji literackiej giną w pomroce dziejów. Niektórzy kwestionują nawet historyczne istnienie autora tak ważnego jak Homer. A jednak to właśnie na tym tak niepewnym, zbudowanym na ocalałych dziełach i fragmentach, dorobku, w którym historia nieustannie przeplata się z mitem, ufundowana została kultura całego świata zachodniego. Motywy mityczne takie, jak: podróż Odyseusza do Itaki, tragiczna historia Edypa i Antygony, dramat miłości Orfeusza i Eurydyki, czy porwanie Kory przez Hadesa powracają w rozmaitych wariacjach w naszej literaturze aż po dzisiejszy dzień. Dlatego każdy wykształcony człowiek powinien znać bogaty świat starogreckiej kultury, w którym zakodowana jest mądrość, jaką przez wieki karmiły się kolejne pokolenia Europejczyków.
Dzięki kursowi literatury i kultury antycznej w Akademii dobrze – zgłębiając podstawę programową i wychodząc poza nią – zapoznasz się ze wspaniałymi osiągnięciami greckiego ducha. Dowiesz się, czym są mity oraz poznasz najważniejsze z nich. Zanurzysz się w świat homeryckich eposów i  attyckiego teatru. Nasze lekcje i wykłady, pełne ćwiczeń i dodatkowych materiałów, dadzą Ci bogatą wiedzę o geniuszu greckiej kultury.

Biblia

Znajomość Biblii to znajomość podstaw naszej cywilizacji. Bez niej nie jesteśmy w stanie zrozumieć fundamentów, na których wspiera się współczesność. Biblia jest opowieścią o wyjątkowym w skali historii religii przymierzu Jahwe i Jego ludu. Zawiera też szereg mądrościowych refleksji na temat miejsca człowieka we Wszechświecie, sensu jego życia i pytań moralnych, przed którymi staje każdy z nas.

Wszystkie te kwestie zostają kompetentnie i atrakcyjnie omówione w naszym kursie. To znacznie więcej niż podstawa programowa. Do ciekawych, angażujących ćwiczeń i wykładów, stanowiących przegląd najważniejszych ksiąg i zagadnień biblijnych, dodajemy bogate materiały audiowizualne, poszerzające kontekst omawianych problemów.

Średniowiecze

Średniowiecze to epoka historyczno-literacka obejmująca ponad dziesięć wieków. W niej powinniśmy szukać źródeł naszej kultury europejskiej i wspaniałej cywilizacji, na którą złożyła się mądrość i osiągnięcia Greków i Rzymian, przefiltrowane przez chrześcijaństwo zakorzenione w judaizmie. Jest to również epoka rozkwitu sztuki, nauki i filozofii arabskiej – właśnie w średniowieczu mówimy o złotym wieku tej kultury.

Znajdziecie tu wykłady prof. Krzysztofa Koehlera z Uniwersytetu Jagiellońskiego na temat kultury europejskiej i jej najważniejszych zabytków literatury – zarówno tej pisanej w języku łacińskim, jak i w językach narodowych. Czekają na was także lekcje poświęcone sztuce, architekturze i filozofii średniowiecznej oraz poszczególnym utworom literackim, takim jak Pieśń o Rolandzie, Boska komedia Dantego, Kronika polska Galla Anonima, hymny, legendy, misteria  i pieśni średniowieczne. Scenariusze lekcji przygotowała Elżbieta Błachowicz.

Romantyzm

Romantyzm to czas fascynujących, bujnych indywidualności twórczych. Romantyczne odczuwanie świata wiązało się z docenieniem uczuć, intuicji i wyobraźni jako sił, dzięki którym człowiek głębiej poznać może rzeczywistość. Romantyczna wrażliwość wyrosła także z oporu wobec ducha oświeceniowej nauki, sprowadzającej nierzadko zjawiska naszego świata jedynie do martwej materii. Romantycy upominali się o duchowy wymiar doświadczenia ludzkiego.
W polskich warunkach ruch romantyczny wiązał się z bolesnym albo euforycznym przeżywaniem naszego zbiorowego losu: niewoli, sprowadzonej na Polaków przez zaborcze mocarstwa i prób jej przezwyciężenia w kolejnych zrywach narodowowyzwoleńczych. Ta szczególna, wybuchowa mieszanka warunków historycznych i kulturowych ukształtowała romantycznych geniuszy, nadających ton literaturze polskiej XIX w.: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego i Cypriana Kamila Norwida.

Znajdziecie tu lekcje oraz wykłady omawiające zagadnienia dotyczące epoki romantyzmu.

Lekcje zawierają treści zgodne z podstawą programową. Dotyczą one takich tematów jak preromantyzm,  romantyzm europejski, spór klasyków z romantykami oraz omówienie twórczości czołowych polskich romantyków. Lekcje zawierają fragmenty wykładów prof. Ewy Hoffmann-Piotrowskiej – znakomitej znawczyni literatury romantycznej, teksty, ilustracje, ćwiczenia i wiele materiałów dodatkowych wybiegających często poza wymagania podstawy programowej.

Oprócz lekcji, jako uzupełnienie i rozszerzenie,  proponujemy wykłady wspomnianej znawczyni literatury romantycznej profesor Ewy Hoffmann-Piotrowskiej, dr hab. Jacka Kopcińskiego i innych badaczy tej epoki.

Pozytywizm

Po niespokojnym okresie romantyzmu, pełnym rewolucji, powstań, buntów i egzystencjalnych rozterek bohatera romantycznego nadchodzi czas realizmu w sztuce i dominacji prozy nad poezją. W polskiej literaturze okres ten nazywamy pozytywizmem – to właśnie wtedy powstają najwspanialsze powieści Bolesława Prusa, Henryka Sienkiewicza, Elizy Orzeszkowej. Rozwija się czasopiśmiennictwo i wraz z nim gatunki publicystyczne.

O filozofii, sztuce i ówczesnych prądach estetycznych w Europie i na ziemiach polskich oraz o konkretnych zjawiskach literackich, twórcach i lekturach mówić będzie w swoich wykładach prof. Urszula Kowalczuk z Uniwersytetu Warszawskiego. Scenariusze lekcji przygotowała Urszula Jagiełło.

Młoda Polska

Mianem Młodej Polski nazywamy polską odmianę ruchu w kulturze zachodniej, określanego jako modernizm. Jak sama nazwa wskazuje, był on reakcją na nowoczesność, na przełomie XIX i XX w. gwałtownie przeobrażającej świat. Procesy unowocześniania świata i społeczeństwa wiązały się nie tylko z nadziejami na radykalną poprawę ludzkiego losu. Przynosiły też ze sobą rozmaite lęki: dotyczące rozpadu więzi między ludźmi, nowych rozwarstwień społecznych, uwiądu ludzkiej indywidualności i wolności, brutalności nowoczesnej polityki i obyczajowości, czy zaniku sensu, jaki ludzkiemu życiu nadawały dawniej religia i tradycja. Ze wszystkimi tymi problemami mierzyli się wybitni artyści i pisarze modernistyczni. A przecież ich niepokoje pozostają także w dużej mierze niepokojami naszymi, skoro żyjemy w świecie, którego oblicze kształtują procesy unowocześnienia, sięgające korzeniami epoki Młodej Polski.

W polskiej kulturze tamten czas naznaczony był także przez specyficzne dylematy, wynikające z położenia naszej Ojczyzny. Po stu latach niewoli i podziału terytorium Polski na trzy zabory, po nieudanych, tragicznych zrywach niepodległościowych i upartym oporze wobec zaborców, Polacy niecierpliwie wyczekiwali nadejścia wolności. Musieli jednak odpowiedzieć sobie na pytanie: czy na tę wolność są gotowi? Czy potrafią po nią sięgnąć – i to zarówno w życiu indywidualnym, jak i zbiorowym?

Z pytaniami, stawianymi przez nowoczesność, mierzyli się w Polsce wybitni pisarze, dramaturdzy i poeci, m.in.: Stanisław Wyspiański, Stefan Żeromski, czy Bolesław Leśmian. Ich sylwetki i dorobek poznasz dzięki lekcjom Akademii. Nasze zajęcia obejmują podstawę programową, lecz dadzą Ci znacznie więcej. Składają się na nie wykłady, lekcje, ćwiczenia oraz rozbudowany materiał wizualny, stanowiący klucz do pełniejszego poznania oblicza Młodej Polski.

Literatura wojenna

Polska kultura w czasie drugiej wojny światowej znalazła się w prawdziwie tragicznym położeniu. Obaj okupanci postawili sobie za cel eksterminację patriotycznie usposobionych polskich elit oraz likwidację wolnej polskiej kultury. Mimo to literatura polska czasu wojny wydała książki znakomite, wśród nich także arcydzieła i podjęła odważny namysł nad dramatycznym położeniem Polski i jej obywateli.

Kurs Akademii sprawi, że poznasz najważniejsze dzieła tego okresu oraz ich autorów. Nasze lekcje to doskonale przeprowadzony wykład treści, zawartych w podstawie programowej, a także jego atrakcyjne i ambitne rozszerzenie. Przyglądamy się wojennej poezji i prozie. Pytamy, jak wyglądała w tym czasie poezja miłosna i bohaterska, obecne w dziele Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Dotykamy straszliwego doświadczenia Gułagu, wyrażonego w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i piekła obozów koncentracyjnych, przedstawionych w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego. Analiza „Dżumy” Alberta Camusa daje nam okazję do zadania pytań o miejsce egzystencjalizmu w kulturze XX-wiecznej Europy, ale i o sens cierpienia. Przyjrzenie się z kolei dziełu George’a Orwella pozwala lepiej wniknąć w naturę totalitaryzmów, zrodzonych z próby zbudowania utopijnego raju na ziemi. 

Proponujemy lekcje w formie przystępnych mini-wykładów, a także ćwiczeń i bogatego materiału pomocniczego, poszerzającego Twoją wiedzę. 

Literatura powojenna do 1989 roku

Polska literatura w okresie powojennym rozwija się w bardzo trudnych warunkach – pisarze będący po wojnie w kraju musieli podporządkować swoją twórczość ideologii komunistycznej, a ta część twórców, która uchroniła swoją wolność za cenę emigracji, żyła i tworzyła najczęściej w biedzie, odcięta od swojego polskiego czytelnika. Dzisiaj scalamy te dwa nurty polskiej literatury – krajową i emigracyjną – w jeden niezwykły, bogaty obraz-mozaikę. Składa się na nią twórczość wybitnych osobowości, takich jak Gustaw Herling-Grudziński, Czesław Miłosz, Kazimierz Wierzyński, Sławomir Mrożek, Miron Białoszewski, Tadeusz Różewicz, Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska i wielu innych, równie oryginalnych i niezwykłych twórców. Lekcje opierają się na wykładach nauczycieli uniwersyteckich i materiałach filmowych o charakterze edukacyjnym.

Scenariusze lekcji przygotowały Beata Trędowska i Agnieszka Gasper.

Już niedługo będziesz mógł skorzystać z kolejnych lekcji.